מאת: הדס יריב (M.Sc, MBA) טכנולוגית מזון ומוסמכת בתזונה, יועצת מדעית למותג עוגת הילדים "בארני"
אנחנו רוצים להעניק להם את הטוב ביותר, המובחר, המועדף, שיהיו מאושרים, שמחים, ולא פחות חשוב, בריאים. לחזק להם את הביטחון העצמי שירגישו טוב עם עצמם, שיאמינו ביכולתם. זה נכון לכל תחום בחיים וזה נכון גם כשמדובר בתזונה ובאורח חיים בריא. לדעת לתת להם משהו שיהיה להם כיף ומהנה לאכול אך שמבחינתנו ההורים, הוא יהיה גם מזין ואיכותי. לכן, לנו כהורים תפקיד מפתח: לתת את הכלים. אילו כלים נעניק לילדינו כדי שיסייעו להם לבצע את הבחירות הנכונות?
א. דוגמא אישית – צעד קטן לשינוי גדול
את העצות לתזונה נבונה כדאי שניישם קודם כול על עצמנו. נאמץ הרגלים בריאים, וניתן דוגמא אישית לילדים. הרי אי אפשר לבקש למשל מילד שישתה רק מים בעוד ההורים שותים משקאות מוגזים. אין צורך לצאת בהצהרות ובהבטחות גדולות, אלא לאמץ בכל פעם הרגל קטן.
להפוך את השינוי לחוויה משפחתית משותפת. צעדים קטנים יכולים להתחיל באכילת ארוחת בקר מסודרת לפני היציאה מהבית, במעבר לשתיית מים במקום משקאות ממותקים, בשילוב אכילת ירקות בכל צורה שהיא בארוחות, באכילה מדודה ומוגדרת מראש, אפילו כאשר הילד מבקש לאכול חטיף מתוק וכמובן בפעילות גופנית משותפת.
ב. ידע זה כוח
ילדים אוהבים הסברים. ילדים אוהבים לשאול שאלות ולקבל תשובות בהתאם. חשוב להסביר לילדים שהגוף זקוק לאנרגיה, לוויטמינים ולמינרלים. מזון בריא מספק רכיבים אלו ומאפשר לגוף שלנו לבצע פעילויות כגון ריצה, הליכה וקפיצה בצורה הטובה ביותר. המזון חיוני וחשוב גם לפעילויות למידה, חשיבה וריכוז. גוף שאינו מקבל את ה"דלק" הנכון יתפקד בצורה הרבה פחות טובה.
ג. יכולת בחירה ומגוון
בחירה היא רצון חופשי, ברירת דבר מבין רבים אחרים. כאשר יש לילדים את הידע הרצוי בכל הקשור לתזונה נבונה וגם דוגמא אישית מן ההורים, הבחירה שלהם נעשית נבונה יותר.
האקדמיה לתזונה בארה"ב הוציאה השנה הנחיות לתזונה נבונה. ההנחיות תומכות בהתמקדות בחשיבה בריאה, בתזונה נבונה ובאורח חיים בריא באופן כללי. לפי גישה זו כל מזון הוא נכון ומתאים – הכול תלוי בהרגלי האכילה, בכמות, בגודל המנה ובשילוב עם פעילות גופנית.
גישה כוללנית זו, המנחה לשמירה על איזון נכון, עדיפה על פני הגישה הדיכוטומית, המסווגת מזונות מסוימים כטובים או רעים – גישה שהיא פשטנית מדי ועלולה לעודד התנהגויות אכילה לא בריאות בקרב ילדים ומבוגרים כאחד.
ההנחיות החדשות מתמקדות בגישה חיובית, ביכולת שלנו ושל ילדנו לעשות את הבחירה התזונתית הנבונה. לפי הגישה הכוללנית: הכול מותר, אבל תלוי במידה. לדוגמא: חטיפים מתוקים. ילדים יכולים ליהנות מאכילת חטיפים מתוקים כחלק מפינוק מהנה בשעות אחר הצהריים, בזמן מסיבה, בעת הפסקה מפעילות גופנית או בכל מצב שבו הם מרגישים צורך בטעם מתוק – כל עוד המנה מדודה, מהווה רק חלק קטן מכמות המזון היומית הנצרכת, ומשולבת בארוחות מאוזנות ובריאות,
כך לדוגמא, חטיף או עוגה אישית, הארוזים אחד אחד – יאפשרו לאמא להעניק לילד חטיף בו הצריכה מדודה ובפיקוח- כך שהוא יכול ליהנות- בלי הגזמה (מומלץ לדאוג שהחטיף לא יכיל חומרים משמרים וצבעי מאכל).
.
דוגמא נוספת היא ארוחת הביניים בשעות אחר הצהרים, בה מתחשק לנשנש. גם בשעה זו ניתן להציע מגוון מזונות ולאפשר לילדים לבחור. חשוב להקפיד על גיוון ואיזון. אילו מזונות ניתן להציע שישתלבו בתפריט מאוזן:
- צלחת של פירות חתוכים ומוגשים יפה
- אצבעות של ירקות (חתוכים דק כמו חטיף)
- פירות יבשים: אגוזים שקדים, צימוקים, תמרים
- חטיף מתוק + כוס חלב/ סויה
- מילקשייק פרות על בסיס חלב או מים
- כריך דגנים מלאים עם ממרח גבינה / טחינה /אבוקדו /חלבה/ דבש
הרגלי אכילה נכונים נבנים כבר מגיל צעיר, ותלויים בגורמים רבים. הרגלים אלו הינם דינמיים וניתנים לשינוי כל עוד בידינו הכלים המתאימים. המלצותיהם של אנשי תזונה וגורמים מוסמכים מהוות בסיס לתזונה נבונה ומאוזנת, אך אין תפריט אחד נכון ומתאים לכול. עלינו לבחור מבין ההמלצות את אלו המתאימות לנו, לילדינו ולאורח החיים המשותף, ולבצע את השינויים הנכונים לנו,חשוב שהשינויים שאנו עורכים לילדינו יהיו תחת בחירה ולא תחת כפיה. שינויים בריאים ומענגים.
והנה, עוד כמה טיפים קטנים- איך נשמור על איזון?
- נרבה באכילת פירות וירקות, טריים ומבושלים. בכל צורה, בכל דרך, בכל ארוחה. יחד עם הכריך לבית הספר, כנשנוש אחר הצהריים (חתוך ומוגש יפה), בתבשיל, במרק, בשייק ובסלט.
- נרבה באכילת דגנים מלאים עשירים בסיבים תזונתיים, דוגמת לחם, פסטה ודגני בוקר.
- נשלב בתבשילים ובממרחים קטניות כמו עדשים בכל הצבעים, חומוס, אפונה ושעועית.
- נשתדל לשתות רק מים ולא משקאות ממותקים עתירי קלוריות.
- נשתף את הילדים בהכנת הארוחות וניצור חוויה משותפת.
- נשתדל לשמור על ארוחות בזמנים קבועים: שלוש ארוחות עיקריות ושתי ארוחות ביניים (בעשר בבוקר ואחר הצהריים).
- נקפיד על צריכה של מנה מדודה –אריזה אישית ולא אריזה גדולה, כאשר מדובר בחטיף או דבר מתיקה.
- נשתדל לאכול לפחות ארוחה אחת משותפת לכל המשפחה סביב השולחן.
- נשתדל לעסוק בפעילות גופנית מדי יום, ביחד או לחוד, בבית הספר, בגינה הציבורית ובחוגים.
- נפחית שעות מסך וטלוויזיה.
קראפט פודס, גאה להשיק בישראל את המוצר שילדים והוריהם, בכל העולם – נהנים ממנו, גם יחד.
בארני (BARNI) – עוגת דובון אישית הממולאת בקרם שוקולד עשיר.
עוגת בארני הינה הפתרון המושלם לדילמה של ההורים: הילד רוצה חטיף ואילו ההורה רוצה שהילד יקבל משהו איכותי.
בעוגת בארני ניתנת תשומת לב לאיכות הרכיבים, ולפיכך אינה מכילה צבעי מאכל או חומרים משמרים. הקפדה על איכות הרכיבים מתבטאת בכך שהעוגה מכילה בין השאר שומנים טובים ושומרת על אחוז שומן נמוך יחסית (15%).
אריזת חטיפי בארני, מכילה 5 אריזות אישיות של 30גר’ הארוזות כל אחת בנפרד, כך שנוח לשלוט על הכמות אותה יאכל הילד ואף נוח לקחת לכל מקום בתיק, להתפנק בדרך, בעוד שאר העוגות נשמרות טריות להזדמנות הנפלאה הבאה בה נרצה להעניק עוגת בארני לילד. צורת העוגה עצמה וגודלה מתאימה לידיהם של הילדים הצעירים והפעוטות ומילוי קרם השוקולד חבוי בתוך העוגה עצמה ומפחית את הסיכוי לידיים מרוחות בשוקולד וכתמים.