אמן האיפור הבינלאומי, גיורא שביט, מעניק טיפים ודוגמאות לאיפור דרמו רפואי.
אפתח ואומר, כי מושג זה, אינו עוסק בריפוי במובן הפיזי של המילה. תפקידנו לשפר, עד כמה שניתן, את איכות החיים של הלקוח בתחום בו אנו עוסקים בלבד. מה שרואים משם לא רואים מכאן – לעיתים בעיה שהיא כמעט ובלתי נראית מהווה עולם ומלואו ללקוח. לעיתים רצון המאפר ליצור כיסוי מושלם אינו מציאותי, מה שחשוב הוא תחושת הלקוח. בתחום האיפור הדרמו רפואי נדרשת הבנה בהליכים שונים של מחלות עור מבחינת טיפולים רפואיים. יש צורך לדעת להבדיל בין המקרים השונים, מתי מותר לאפר ומתי אסור מבחינת מצב העור. יש צורך להבחין, עד כמה שניתן, בין סוגי העור, מרקמו בהקשר למצב הבעיה (כוויה ישנה, צלקת בולטת או שקועה, פסוריאזיס במצביה השונים ועוד ועוד). הבנה זו קריטית עוד בטרם נתחיל בהליך הכיסוי הרצוי על מנת למנוע עוגמת נפש מצד הלקוח ושחלילה בסופו של התהליך לא נגרע. בעיה נוספת ואולי חמורה אף יותר, נובעת דווקא מצד מאפרים המקובעים בידע מסוים, שללא ספק מדובר בידע חשוב ואמיתי, אולם ידע זה אינו מתאים לכל מקרה ומקרה. לדוגמא: רוב המאפרים יודעים ומכירים מתקני גוון (ידע שהבאתי לארץ לפני יותר משני עשורים). כולנו יודעים שיש צבעים המנטרלים גוונים אחרים כמו למשל ירוק המנטרל אדום. אולם בו ברגע שוכחים כי התוצאה המתקבלת הינה למעשה גוון הנראה כמו בז’ אפרפר. במקרים מסוימים, כל עוד מדובר באדמומיות הנובעת מנימים קפילריים, או אפילו אדמומיות קלה חיצונית הנובעת מחום פנימי, מתקן גוון הינו כלי עזר חשוב. אולם, כאשר מדובר בגוון אדום שאינו פסטל, כלומר אדום או בורדו, או כאשר הכתם אדום בולט המצריך טיפול שונה (הסבר בהמשך), מתקן גוון ירוק ייצור תוצאות לא רצויות בעליל, כלומר אפור עמוק, כל זאת, מבלי להתייחס לגוון הכללי של שאר העור. דוגמא אחרת, הינה בחירת סוג המייק אפ, והתנהגות המייק אפ על פי מצב העור הבעייתי, מזג האוויר, זמן הכיסוי הרצוי ועוד. לצערי, אין ידע רב בקרב מאפרים לפחות בכל הנוגע למרכיבי המוצרים. מאפרים, בניגוד לקוסמטיקאיות, אינם לומדים שיעורי כימיה, ואינם מודעים לחלקים השונים של התרכובות כמו פאזה מימית ופאזה שומנית, או מה זה בעצם סיליקון, ומה הם חומרים משמרים. גרוע מכך, באופן די מדאיג, הם מולכים שולל אחר פרסומות ומחפשים בצורה עיוורת אחר בסיסים oil free ההופכים (ללא הצדקה אמיתית) לפתרון האולטימטיבי לכל בעיה. בו בזמן לו קראו את מרכיבי המייק אפ היו רואים כי במוצר קיימות מספר שעוות, כמו שעוות דבורים, קנובה ועוד. אני כותב דברים אלה משום שהבנת מרכיבים הינה צורך פרלימינרי בבחירת המוצר הנכון על מנת להתאימו לכל בעיה ובעיה של העור, במידה ורוצים להבטיח עמידות בכל מצב. באיפור הדרמו רפואי יש להבדיל בין מספר בעיות עקרוניות מבחינת האיפור: כתמים שטחיים, כתמים שטחיים ואחידים, כתמים שטחיים ולא אחידים, כתמים בולטים (המנגיומה כדוגמא), חוסר פגמנטציה (ויטיליגו), ויטיליגו בחלקי גוף בנוסף לפנים, צלקות וכוויות בולטות, צלקות שקועות, כתמים ספורדיים , כתמים ספורדיים המלווים בבליטות (כולל אקנה או xp כדוגמא), פסוריאזיס, לופוס, דליות ברגליים, כתובות קעקוע. כל מקרה מטופל באופן שונה, ולכל מקרה ניתן ליצור כיסוי ברמות שונות. ידיעת עובדה זו הינה משמעותית על מנת לא לפתח תקוות שוא בלקוח. רצוי להבהיר, שיש צורך חשוב להבין עד כמה הלקוח מוכן “להתעסק” על בסיס יומי עם הכיסוי. בתנאי סטודיו, בשקט ,עם זמן, ניתן להגיע לתוצאות טובות מעט יותר מיכולת הכיסוי היום יומית מצד הלקוח. לפעמים מספר גוונים יתנו פתרון טוב יותר מבחינת הכיסוי. אולם, עלול להווצר תסכול מצד הלקוח הנובע מעבודה מסורבלת יותר. כמובן שלהוצאות הכספיות של הלקוח יש השלכה נוספת.שביעות רצון הלקוח חשובה לאין שיעור מכל תוצאה אחרת הנראית כמושלמת מצידו של המאפר. יש לזכור כי הלקוח הוא העומד בראש ולא אנחנו כמאפרים.
מה ההבדל בין כיסוי על גבי עור הפנים לעור הגוף ?
לרוב, עור הפנים לח יותר מעור הגוף. עור הגוף משתפשף הרבה יותר מאשר עור הפנים כתוצאה מהליכה, שהות בים, שיפשוף בין הרגליים עוד. רוב המוצרים לכיסוי עור הגוף הינם בעלי יכולות כיסוי טובות יותר והם גם יבשים יותר לצורך העמידות. אולם דווקא סיבות אלה, יוצרות חוסר אחידות בעת המריחה. בעיה נוספת – ישנם פחות גוונים לגוף מאשר לפנים. מתוך כל האמור, נוצרות מספר בעיות:
אם עור הגוף פחות לח, יש צורך במריחת קרם גוף לפני מריחת המייק אפ. אולם כדאי להזהר מאוד, ואף רצוי כי קרם הגוף יהיה כמה שפחות “עשיר” על מנת לא לפגוע בעמידות המייק אפ. במקרה של שימוש בבודי מייק אפ מסדרת Perfect Cover , ישנו “טריק” בנוסחת המוצר. כלומר המייק אפ קרמי למגע, אולם לאחר מריחתו הוא מתקבע היטב. קל מאוד למרוח מייק אפ זה גם על גבי עור יבש, ועמידותו רבה במיוחד כי הוא “מתישב” מצויין על העור לאחר זמן קצר. (אגב, לאיפור כלות בקיץ זהו מייק אפ מצויין בעל כיסוי מעולה, ושכבה שקופה עדינה בלבד, מספיקה לכיסוי מצוין ולעמידות מושלמת).
את המייק אפ יש למרוח רק בעזרת ספוגית לחה וסחוטה כשכבת בסיס חצי שקופה, ורק על פי הצורך יש לחזור “ולצייר” עם אותו הגוון כשכבה נוספת מעל ה”בעיה” תוך מעבר הדרגתי מחוץ לאיזור עם הבעיה. בניגוד לפנים או לידיים – ברגליים רצוי ליצור כיסוי חלקי על איזורים רחבים יותר. הסיבה היא שעור הרגליים ייראה הרבה יותר חלק באיזור המאופר ולכן ייראה בולט יותר. במקרה של ורידים, או כיסוי כתובת קעקוע מומלץ לאפר את כל האיזור. למשל, אם האיזור נמצא מתחת לברך, אז רצוי לאפר את כל איזור השוק. ליצירת עמידות וכיסוי מכסימלי, אני ממליץ על שיטת ה”סנדוויץ”. כלומר, לאחר מריחת המייק אפ בפעם הראשונה כולל כיסוי חוזר על האיזור הרצוי יש לפדר. לאחר הפידור, חוזרים עם המייק אפ בטפיחות תוך מחיקת הגבולות (חשוב ביותר) ושוב מפדרים. באיזור הגוף כמות הפודרה צריכה להיות לפחות כפולה מאיזור הפנים לצרכי עמידות. אל דאגה למראה, בגוף בניגוד לפנים אין שרירים טבעתיים (למעט איזורים מוצנעים במיוחד), לכן לא תהייה זליגה של מייק אפ לאיזורים אלה כפי שקורה בפנים. באיזורים בעלי קשקשים בגוף (בניגוד לפנים) כמו פסוריאזיס, פעולת האיפור הראשונית דומה, כלומר מריחת מייק אפ בכמות חצי שקופה על כל האיזור כולל האיזור הבעייתי, אולם הפעם חוזרים על האיזור המקושקש בטפיחות נדיבות עם המייק אפ (בדומה לכיסוי זיפים למי שעוסק באיפור דראג), מפדרים וחוזרים שוב בשיטת הסנדוויץ. כיסוי צלקות שקועות קטנות כמו אקנה שובר מוסכמות אחרות.
יש לזכור כי בהיר מבליט וכהה לא. כלומר, שחור הוא תופעה של בליעת אור מוחלטת, ובמילים אחרות איננו רואים שחור אלה מה שסביב. עם ידע זה ניגשים למלאכה של “מילוי” צלקות אקנה קטנות. לו השתמשנו במייק אפ בהיר בתוך החורים, האיזורים היו נראים בולטים יותר כתוצאה מהחזרת האור באיזור כל כך ממוקד (נסו ותראו). אם נמלא באותו הגוון של העור את האיזורים השקועים, כתוצאה מריכוז חומר בגוון העור באיזור מסויים, המייק אפ בחורים יראה בהיר יותר משאר המייק אפ המרוח גם אם מדובר באותו הגוון כמו שאר העור (נסו ותראו). ההבנה של מה זה בעצם כהה עובדת גם כאן. כלומר, לאחר שהשתמשנו במייק אפ כללי על כל הפנים ליצירת גוון אחיד, חוזרים באופן נקודתי על החורים וממלאים אותם (בעזרת קצה המכחול למשל) במייק אפ בעל טון או שניים כהים יותר מגוון המייק אפ, הרי אמרנו שמה שכהה אינו מחזיר אור וכתצאה מכך למעשה יראה פחות. כמובן שיש לטשטש את הגבולות בעזרת מברשת המייק אפ ולפי הצורך לעבור שוב מעל עם הגוון הכללי של כל הפנים בעדינות ורק אז לפדר. התוצאות מדהימות . על מנת להגיע לתוצאות באמת טובות זקוקים למעט סבלנות כמובן, הרי מדובר על הרבה חטטים קטנים. לכיסוי פיגמנטציה כהה השיטה דומה בחלקה. כלומר, לאחר מריחת המייק אפ הכללי ליצירת אחידות, משתמשים בשתי שיטות כיסוי שכמובן כולן מבוססות על הבנת התאורה. משתמשים בתת גוון מנוגד לכתם אולם בטון אחד או שניים כהים מהטון הכללי של העור. לדוגמא: אם יש כתם חום כהה מתחת לעיניים, והכתם הכהה שייך למשפחת צבעי האדמה הכהים, משתמשים במייק אפ בעל גוון מנוגד כלומר צהבהב (ובשום פנים ואופן לא צהוב) אולם המייק אפ הצהבהב צריך שיהיה בעל טון או שניים כהים מגוון העור הכללי על מנת שאיזור זה יחזזיר פחות אור וכתוצאה מכך ישתווה מבחינת הטון לשאר העור, כך יראה הכתם פחות בתנאי כמובן שטשטשנו את גבולות הכתם. כפי שניתן לקרוא יש המון דרכים ושיטות שפיתחתי ולמדתי בעיקר תוך התנסות רבה במהלך של יותר משני עשורים. הידע שנצבר אצלי הינו שימושי במיוחד, ואני שמח לשתף אותו איתכם. אם יורשה לי להגיד, מי שמגיע להרצאות ולסדנאות שלי מקבל את כל המידע שאני צובר. לדעתי זהו התחום אולי החשוב ביותר במסגרת המקצוע שלי כמאפר. איני יכול לתאר את התחושה והרגשת הסיפוק שאני מקבל לאחר קבלת חיבוק חם של לקוח או לקוחה לאחר איפור דרמו רפואי. אם אין זו תחושה של הצלחה איני יודע מה זה.
איפור דרמו רפואי – גיורא שביט
פורסם מאת: barosh בתאריך: 29 נובמבר 2007
עמוד זה נצפה: 578 פעמים